Vedtægter

Vedtægter for  Værslev Skytteforening af 1904.
 

INDHOLDSFORTEGNELSE

  • 1 Foreningens navn
  • 2 Medlemmer
  • 3 Økonomi
  • 4 Ordinær generalforsamling
  • 5 Ekstraordinær generalforsamling
  • 6 Våbenpåtegning
  • 7 Afvikling af skydninger
  • 9 Udelukkelse af foreningen
  • 10 Tegning af foreningen
  • 11 Ændring af vedtægter
  • 12 Opløsning af foreningen


  • 1 Foreningens navn

Stk. 1:

Foreningens navn er: Værslev Skytteforening af 1904.


Stk. 2:

Foreningens hjemsted er: Aldersrovej 32B, 4400 Kalundborg


Stk. 3:

Foreningen er en selvstændig forening, der er tilsluttet DGI Midt- og Vestsjælland


Stk. 4:

Foreningens formål er: Ved skydning og andet kulturelt virke, at fremme den enkeltes dygtighed, fællesskabets sundhed og trivsel samt at fremme medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen.


  • 2 Medlemmer

Stk. 1:

Som medlemmer kan optages børn og voksne, når de vedkender sig foreningens formål og vedtægter.


  • 3 Økonomi

stk. 1:

Foreningens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december.


Stk. 2: Kontingent

Næste års kontingent foreslås af bestyrelsen og fremlægges til beslutning af Generalforsamlingens stemmeberettigede fremmødte.

Kontingentet foreslås enten forhøjet, fastholdt eller nedsat begrundet i foreningens fastlagte budget for året.

Det besluttede kontingent vil gælde fra januar det følgende år.


Stk. 3: Hæftelser

Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for de forpligtelser, som foreningen har indgået. Det er alene foreningen der hæfter med dens respektive formue.


Stk. 3: Forpligtigelser

Foreningens medlemmer har ikke nogen økonomiske forpligtelse overfor foreningen, udover kontingentforpligtelsen, ligesom de ej heller har krav på nogen del af foreningens formue, eller udbytte af nogen art.


  • 4 Ordinær generalforsamling

Stk. 1:

Den årlige generalforsamling, der er foreningens øverste myndighed, afholdes én gang årligt, i marts måned.


Stk. 1 A:

For at have stemmeret ved generalforsamlingen gælder følgende kriterier:

  1. Årets kontingent skal være indbetalt rettidigt senest ved slutningen af januar måned.
  2. Man skal være fyldt 14 år.
  3. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. 
  4. Fuldmagt kan ikke gøre anvendelse. 
  5. For at kunne opstille til valg til bestyrelsen, skal medlemmet være fyldt 18 år samt have indbetalt kontingent rettidigt jf. stk. 1 pkt. 1


Stk. 2:

Bestyrelsen består af 7 medlemmer.

Formanden og kasserer vælges direkte på den ordinære generalforsamling. Valget gælder for en toårig periode.

Derudover vælges 2 suppleanter, for et år ad gangen, samt to revisorer og en revisorsuppleant.

Formand og kasserer vælges ved personligt valg.


Efter generalforsamlingen, skal der afholdes konstituerende bestyrelsesmøde.

Bestyrelsen konstituerer selv følgende funktioner:

  • Næstformand
  • Sekretær


Stk. 2 A:

Ved valg af almindelige bestyrelsesmedlemmer, kan alle stemmeberettigede medlemmer stille op til valg. 


Hvis der er flere opstillede kandidater end ledige pladser på valg, foregår valget som samlet og skriftlig afstemning. 

De ledige poster i bestyrelsen besættes af de kandidater, som modtager simpelt stemmeflertal for at sikre en demokratisk proces.


Eks.: Er der 3 ledige bestyrelsesposter, skal der skrives 3 navne på stemmesedlen, uagtet antallet af opstillede kandidater. 

Der stemmes ikke enkeltvis om disse poster.


Opstillede kandidater, som ikke opnår bestyrelsespost, er velkomne til at stille op som suppleanter.


Stk. 2 B:

Bestyrelsen planlægger selv bestyrelsesmøder. Der tages referat fra bestyrelsesmøderne.

Referater udgives på foreningens hjemmeside hurtigst muligt. 

Der henvises til bestyrelsens forretningsorden.


Stk. 2 C:

Bestyrelsen er beslutningsdygtig ved fremmøde på mindst 5 bestyrelsesmedlemmer.

Alle beslutninger skal være truffet ved simpelt stemmeflertal.


Stk. 3:

Indkaldelse til generalforsamlingen skal ske skriftligt med mindst 28 dages varsel og foregår via mail samt opslag på foreningen hjemmeside.

På den ordinære generalforsamling behandles følgende:

1: Valg af dirigent.

2: Konstatering af lovlig indvarsling.

3: Valg af 2 stemmetællere.

4: Bestyrelsens beretning.

5: Godkendelse af Bestyrelsens beretning.

6: Fremlæggelse af regnskab, der er godkendt af de valgte revisorer.

7: Godkendelse af regnskab.

8: Indkomne forslag.

9: Valg af formand. (ulige år)

10: Valg af kasserer. (lige år)

11: Valg af bestyrelsesmedlemmer. (3 lige år, 2 i lige år)

12: Valg af Suppleanter.

13: Valg af revisorer.

14: Valg af revisorsuppleant.

15: Eventuelt.



Stk. 4:

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden skriftligt i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.


Stk. 5:

En lovlig indvarslet generalforsamling er altid beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede medlemmer.


Stk. 6:

Der skrives referat fra generalforsamlingen. Referatet underskrives af referent og formand.

Referatet udgives på foreningens hjemmeside hurtigst muligt efter afholdt generalforsamling.


  • 5 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes når mindst 1/3 del af foreningens medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønsker herom med en angivelse af emne, som ønskes behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse, medmindre ordinær generalforsamling skal finde sted indenfor 6 uger efter begæringens modtagelse.
Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.


  • 6 Våbenpåtegning

Stk. 1:

Da foreningen er berettiget til at give våbenpåtegning, er foreningens bestyrelse forpligtet til at give orientering til politiet, eller om nødvendigt at tilbagekalde våbenpåtegningen overfor et medlem der efter bestyrelsens skøn, ikke længere bør være indehaver af en meddelt tilladelse til et våben.

Stk. 2:

Ethvert medlem må skyde med de våben skydebanen af myndighederne er godkendt til.


  • 7 Afvikling af skydninger

Stk. 1:

Ved enhver skydning, skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem, eller en af bestyrelsen udpeget tilstede, og denne har da det fulde ansvar for skydereglementets overholdelse.

  • 8 Udelukkelse af foreningen

Stk. 1:

Et medlem kan udelukkes fra foreningens aktiviteter, hvis vedkommendes adfærd strider mod foreningens ånd og samværspolitik samt hvad der er indeholdt i vedtægterne § 1, stk.4.


Stk. 2:

Beslutningen om udelukkelse af et medlem for et nærmere fastsat tidspunkt, kan ALENE træffes af den samlede bestyrelse.


Stk. 3

Er et medlem blevet udelukket, har medlemmet ret til at få behandlet sin sag på generalforsamlingen. 

For at sagen kan behandles på generalforsamlingen, skal det udelukkede medlem skriftligt fremsætte ønske og begæring herom til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen.

Øvrige medlemmer kan ikke ønske eller begære en sag om udelukkelse behandlet, da dette alene tilkommer det udelukkede medlem at afgøre.

Bestyrelsen er forpligtet til at nævne i sin årsberetning, at der har været en sag om udelukkelse, dog kan bestyrelsen ikke oplyse om medlemmets navn eller situationen af hensyn til bestyrelsens tavshedspligt.

Det skal fremgå tydeligt hvis medlemmet ikke har ønsket sagen behandlet på generalforsamlingen.


Stk. 4:

Har et bestyrelsesmedlem handlet i grov uoverensstemmelse med foreningens vedtægter, begået brud på våbenbekendtgørelsen, eller foretaget foreningsstridige økonomiske dispositioner, kan den øvrige bestyrelse fremsætte mistillidsvotum med henblik på udelukkelse. 

I sådan en sag skal DGI involveres straks.


  • 9 Tegning af foreningen

Stk. 1.:

Foreningen tegnes af formanden sammen med et medlem af bestyrelsen.
Det er bestyrelsens ansvar at tegning overfor relevante myndigheder sker efter disses gældende regler.

  • 10 Ændring af vedtægter

Stk. 1:

Ændringer af nærværende vedtægter, kan kun ske på den ordinære generalforsamling og forslag hertil, skal være formanden skriftligt i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Vedtagelsen kan kun ske ved stemmeflertal på 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede.


  • 11 Opløsning af foreningen

Stk. 1:

Beslutning om foreningens opløsning, kan kun ske ved en særskilt indkaldt generalforsamling med opløsning som eneste punkt på dagsordenen.

Der kræves fremmøde af mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer for at gyldighedskravet i dette henseende er opfyldt.

Er gyldighedskravet i forhold til fremmøde og indvarsling opfyldt, kan opløsning af foreningen finde sted hvis der stemmes herfor med mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede.


Stk. 2:

Hvis generalforsamlingen ikke er beslutnings dygtige, indkaldes til et nyt møde med 14 dages varsel, og dette møde er beslutnings dygtig, uanset fremmøde.

Stk. 3

Eventuel formue skal deles ligeligt mellem Danmarks Jægerforbund og DGI Vestsjælland.


Vedtægter opdateret på Ordinær Generalforsamling d. 21. marts 2024